Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město
Staré Město, Velehradská 1527

Pokračujeme v programu Erasmus+

Job shadowing ve Španělsku

vytvořeno: 19.3.2025, před 9 dny v rubrice Aktuality

I v letošním roce se naše škola opět zapojila do projektu Erasmus +s názvem: "Self-Education: The Gateway to a Better Future". Projekt je obecně zaměřen několika směry (zaměřuje se na vzdělávání pedagogů, rozvoj informatického myšlení a dovedností, STEAM výuku, věnuje se environmentálním problémům atp. 

Nově byla do projektu zařazena metoda tzv. job-shadowingu neboli stínování, při které účastníci vstřebávají metody a postupy práce zavedené přijímací organizaci a následně testují nové poznatky v praxi na své domovské instituci. Naší přijímací organizací byla základní škola Arcàngel Sant Rafel ve městě Palma na Mallorce. Kolegyně již známe, obě u nás byly na podzim na job-shadowingu a je možné, že je někteří žáci viděli v hodinách.

Stínování ve Španělsku se z řad našich učitelů zúčastnily Mgr. Soňa Patočková a Mgr. Nikol Hrňová, které po dobu jednoho týdne každý den navštěvovaly výuku na zmíněné škole. Cílem této mobility bylo sledování místních výukových postupů i poznatků, jenž by mohly být zařazeny do výuky na naší škole a přinesly by tak zcela nové zkušenosti. A co pro nás bylo nové či jiné?  Seznámily jsme se s novými metodami výuky Compare-and-Contrast a Thinking routines, které umožňují procvičování kritického myšlení žáků a posilování mezipředmětových vztahů. Metoda (nebo lépe soubor metod "thinking routines", se kterým se můžete seznámit na stránkách Harvard Graduate School of Education).  Poznali jsme španělský způsob řešení konfliktů a problémů, který žáky vede k samostatné diskuzi mezi sebou. V rámci diskuze pak postupně dochází ke zhodnocení celé situace, zodpovězení všech otázek a společného vyřešení konfliktu bez nutnosti asistence učitele. Tohoto způsobu řešení konfliktu se účastní pouze žáci ve vyhrazeném prostoru (dva z nich jsou mediátoři, které si sama třída vybrala jako ty, kterým věří při řešení konfliktu. Mediátoři pak komunikují s těmi žáky, kteří mají mezi sebou "napětí").

A co nás ještě zaujalo? Jednotné školní uniformy, které mají všichni studenti. Ale třeba i to, že úklid ve třídách není na úklidové službě nebo uklízečkách, ale sami studenti po skončení výuky zametou a vynesou odpadkové koše (zvlášť se třídí plast, papír a směsný odpad). Výuka pak začíná stejně jako u nás, v 8.00 hodin (ale někdy mají studenti první hodinu až v 9 hodin). 

První schůzka uplynula rychle a my se již postupně budeme spolu s našimi studenty připravovat na další společnou mobilitu, která se uskuteční v květnu 2025 opět ve městě Palma na Mallorce. Tato mobilita bude zaměřena na environmentální problémy a terénní výuku. 

Mgr. Soňa Patočková a Mgr. Nikol Hrňová


© Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město